Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Sign in to follow this  
admin

ADEX Digital Malaysia dijangka cecah RM1.3 bilion tahun ini

Recommended Posts

41527679885_GOBINDSINGHDEO.jpg
KUALA LUMPUR: Perbelanjaan pengiklanan (ADEX) digital Malaysia dijangka mencecah RM1.3 bilion pada tahun ini, mengatasi angka sebelum ini yang dicatatkan oleh media cetak dan televisyen.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo berkata ADEX digital dan mudah alih telah mencatat peningkatan yang luar biasa manakala akhbar dan saluran televisyen percuma menyaksikan penurunan.

Berdasarkan angka ADEX terkini Nielsen, yang tidak termasuk televisyen berbayar dan media digital, jumlah perbelanjaan pengiklanan bagi suku pertama 2018 merosot 0.6 peratus kepada RM1.34 bilion berbanding RM1.5 bilion pada suku tahun sama sebelum ini.

"Bagaimanapun, saya yakin ADEX tahunan di Malaysia akan berada sekitar RM5 bilion sekali lagi," katanya pada pelancaran Malaysian Chief Marketing Officers (CMO) Awards di sini pada Jumaat.

Menurut laporan industri, katanya pada pertengahan 2019, media digital, akhbar dan televisyen (gabungan siaran televisyen percuma dan berbayar) masing-masing akan menguasai kira-kira 25 peratus daripada ADEX.

Gobind berkata ini mencerminkan pola yang konsisten daripada peningkatan ADEX pada bulan-bulan berikutnya susulan pilihan raya berdasarkan trend daripada pilihan raya umum ke-12 dan ke-13.

"Dengan pemansuhan GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan) yang merangsang perbelanjaan pengguna, dan langkah-langkah lain oleh kerajaan Pakatan Harapan, kami gembira dengan unjuran bagi 2019 dan berharap untuk menyaksikan peningkatan dalam aktiviti ekonomi.

"Perniagaan perlu mendapatkan semula kepercayaan mereka dalam pemasaran jenama dan saya melihat ini sebagai peluang besar untuk pertumbuhan," katanya.

Sementara itu, Gobind berkata kementeriannya menyedari peranan strategik industri pemasaran Malaysia yang dimainkan dalam industri yang semakin meningkat ini, terutamanya dalam sektor e-Dagang, blockchain, programmatic dan mudah alih.

-- BERNAMA

Let's block ads! (Why?)

Lihat Selanjutnya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×