Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Search the Community

Showing results for tags 'teknik'.



More search options

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • PORTAL USAHAWAN MALAYSIA
    • Terma Dan Syarat
    • Servis Online & Offline
    • Jualan Online & Offline
    • Promosi Online & Offline
    • Jawatan Kosong
    • Cabutan Bertuah Usahawan
  • PENGIKLANAN PORTAL USAHAWAN
    • Kenderaan
    • Pekerjaan & Servis
    • Sukan/Hobi
    • Hartanah
    • Pakej Melancong
    • Perkakasan Rumah & Peribadi
    • Elektronik
    • B2B
    • Lain-Lain
  • HIBURAN
    • Gosip Tempatan
    • Gosip Antarabangsa
    • Gosip Personaliti Media Sosial
    • Filem & Drama
    • Lagu & Lirik
  • LAWAK SANTAI
    • Lawak & Jenaka
    • Teka-teki & Trivia
    • Sembang Santai
    • Kisah Seram / Misteri
  • WANITA & LELAKI
    • Dunia Wanita
    • Hijabista Stail
    • Tutorial Shawl/Bawal
    • Dunia Lelaki
    • Fesyen & Tips Penjagaan Diri
    • Tips dan Petua Lama
  • EXPLO RASA
    • Pelancongan
    • Resepi Masakan
    • Makan Di Mana ?
  • SUKAN
    • Sembang Bola
    • Sukan & Permainan
    • Sukan Bermotor
  • DUNIA IT
    • Komputer & Teknikal
    • Internet Servis & Networking
    • Hosting & Domain
    • Permainan Digital
    • Gadjet & Telefon Bimbit
  • HOBI
    • Pencinta Haiwan
    • Kaki Pancing
    • Komik, Anime, Kartun
    • Penulisan Novel Dan Cerpen
  • INFO
    • Isu Semasa
    • Kongsi Tular/ Viral
    • Soal Jawab Agama
    • Info Kesihatan

Blogs

  • Teknik Sebenar SEO

Categories

  • Vehicle
  • Job & Services
  • Leisure/Sports/Hobbies
  • Properties
  • Travel
  • Home & Personal Items
  • Electronics
  • Business to Business
  • Everything Else

Categories

  • Tutorials

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Joined

  • Start

    End


Group


About Me

Found 3 results

  1. Baja Dolomite Malaysia ialah sejenis bahan galian yang telah diproses sehingga menjadi serbuk halus dengan kandungan TE yang tinggi bersesuaian dengan tanaman, serta pemulihan tanah, kawalan ph tanah, menghalau anai-anai dari kawasan kebun/tanaman, mengemburkan tanah dan membunuh fungus phatogen, nematode, bad microb. Ianya mampu bertahan selama 6 bulan. Mengenai Baja Dolomite Meningkatkan paras pH tanah sekitar kawasan tanaman yang digunakan baja Dolomite. Amat sesuai untuk kelapa sawit, durian, padi, pisang, cili dan sayur-sayuran dan lain-lain tanaman. Meneutralkan tanah supaya ianya tidak mengandungi racun. Menambah kandungan Mikroorganisma di dalam tanah. Menghijaukan tanaman, daun kelihatan segar serta buah yang lebih galak dan sihat. Membunuh segala jenis parasit dan penyakit pokok, dengan baja dolomite ini ianya seumpama pengawal untuk tanaman anda. Meningkatkan keluaran tanaman dengan lebih berkualiti dan dihasilkan dalam kuantiti yang sangat banyak. Kekerapan Persoalan Pengguna Baja Dolomite (FAQ) : S = Berapa kali perlu tabur baja dolomite untuk setahun? J = Setahun sebaiknya gunakan 2 kali jika lebih itu satu kebaikan. S = Adakah tanaman akan mati jika terlebih baja dolomite? J = Tidak, sebaiknya tanaman akan lebih sihat. S = Adakah baja dolomite perlu dibancuh dengan air? J = Tidak perlu, hanya taburkan dolomite ke pangkal tanaman sahaja. S = Apakah kandungan TE (Trace Element) yang terdapat di dalan baja dolomite? J = Kandungan baja dolomite adalah seperti berikut : CaO - Min : 30.6% CaCO³ - Min : 55% MgO - Min : 19% MgCO³ - Min : 42.5% S = Adakah baja dolomite sesuai untuk ternakan? J = Baja Dolomite amat sesuai dicampurkan di dalam air minuman serta makanan haiwan ternakan, ini dapat membantu membunuh cacing dan juga kuman yang berada di dalam organ ternakan. Ia juga membantu menambahkan kecergasan kepada fizikal ternakan dan ternakan akan menjadi aktif. S = Adakah terdapat penghantaran baja dolomite dalam kuantiti yang banyak? J = Ya, kami menyediakan servis penghantaran dolomite dalam kuantiti yang banyak seluruh semenanjung Malaysia. S = Kenapa baja dolomite perlu dicampurkan ke dalam air minuman ternakan? J = Baja Dolomite akan membunuh phatogen, nematod, bad microb, mampu menjernihkan air minuman dan memberi kandungan magnesium dan kalsium yang tinggi untuk kekuatan tulang dan juga tubuh badan ternakan (fizikal). Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi +60149078081 ( Prefer) Anda juga boleh ADD saya di Facebook : SIFU SEO MALAYSIA Tag: #bajadolomite #bajaorganik #bajataiping #bajadurian #bajamineral #bajasayuran #bajabunga #bajapokok #bajapisang #bajasawit #bajabuah #bajakompos #bajacili #bajaterung #bajatimun #rajabaja #sifubaja #pembekalbaja #caratanampokok #bajabendi #bajapadi
  2. Mengenai Dolomite Pek 3KG Murah Di Malaysia Meningkatkan paras pH tanah sekitar kawasan tanaman yang digunakan baja Dolomite. Amat sesuai untuk kelapa sawit, durian, padi, pisang, cili dan sayur-sayuran dan lain-lain tanaman. Meneutralkan tanah supaya ianya tidak mengandungi racun. Menambah kandungan Mikroorganisma di dalam tanah. Menghijaukan tanaman, daun kelihatan segar serta buah yang lebih galak dan sihat. Membunuh segala jenis parasit dan penyakit pokok, dengan dolomite ini ianya seumpama pengawal untuk tanaman anda. Meningkatkan keluaran tanaman dengan lebih berkualiti dan dihasilkan dalam kuantiti yang sangat banyak. Ringkasan Mengenai Dolomite Bahan galian yang telah diproses sehingga menjadi serbuk halus dengan kandungan TE yang tinggi bersesuaian dengan tanaman, serta pemulihan tanah, kawalan ph tanah, menghalau anai-anai dari kawasan kebun/tanaman, mengemburkan tanah dan membunuh fungus phatogen, nematode, bad microb. Ianya mampu bertahan selama 6 bulan. Kekerapan Persoalan Pengguna Dolomite (FAQ) : S = Berapa kali perlu tabur dolomite untuk setahun? J = Setahun sebaiknya gunakan 2 kali jika lebih itu satu kebaikan. S = Adakah tanaman akan mati jika terlebih dolomite? J = Tidak, sebaiknya tanaman akan lebih sihat. S = Adakah perlu dibancuh dengan air? J = Tidak perlu, hanya taburkan dolomite ke pangkal tanaman sahaja. S = Apakah kandungan TE (Trace Element)? J = Kandungan : CaO - Min : 30.6% CaCO³ - Min : 55% MgO - Min : 19% MgCO³ - Min : 42.5% S = Adakah dolomite sesuai untuk ternakan? J = Dolomite amat sesuai boleh dicampurkan di dalam air minuman serta makanan haiwan ternakan, ini dapat membantu membunuh cacing dan juga kuman yang berada di dalam organ ternakan. Ia juga membantu menambahkan kecergasan kepada fizikal ternakan dan ternakan akan menjadi aktif. S = Adakah terdapat penghantaran dalam kuantiti yang banyak? J = Ya, kami menyediakan servis penghantaran dolomite dalam kuantiti yang banyak seluruh semenanjung Malaysia. S = Kenapa dolomite perlu dicampurkan ke dalam air minuman ternakan? J = Dolomite akan membunuh phatogen, nematod, bad microb, mampu menjernihkan air minuman dan memberi kandungan magnesium dan kalsium yang tinggi untuk kekuatan tulang dan juga tubuh badan ternakan (fizikal). Info Mengenai Harga Dolomite : Dolomite disediakan dalam 3 jenis bungkusan iaitu : Pek 3KG : RM10.50 - Ambil Sendiri Pek 5KG : RM17.50 - Ambil Sendiri Pek 10KG : RM35.00 - Ambil Sendiri (Harga di atas tidak termasuk kos penghantaran) Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi +60149078081 ( Prefer) #dolomite #bajaorganik Anda juga boleh ADD saya di Facebook : SIFU SEO MALAYSIA
  3. Tips WAJIB ketika pancing Udang Galah Tips yang hendak diturunkan ini berdasarkan pengalaman sendiri : "Ada udang, ada buaya". Itu adalah lumrah yang biasa diperkatakan oleh pemancing udang galah. Bukan apa , ini untuk memastikan pemancing sentiasa berhati-hati dalam apa jua keadaan. Pancing / Jorang Batang pancing / jorang hendak lah lembut dan mudah melentur. Kalau dulu kita orang gunakan ranting buluh duri / buluh minyak / buluh pelenting (sejenis buluh kecil - biasa dijadikan pancing di kampung). Kalau zaman cyber ini pakai jorang yang panjang 3-3.5 kaki, dengan kekuatan 4-10ib. Pancing sepanjang ini amat sesuai sekali memancing menggunakan boat / sampan. Kalau memancing tebing gunakan pancing / jorang panjang sedikit iaitu 4-4.5 kaki, dengan kekuatan 4-10 ib. Tali utama Gunakan tali yang berdiameter halus supaya dapat merasai kenikmatan memancing udang galah. Korang hanya perlukan tali yang berukuran 10-15 paun sahaja untuk tali utama. Perambut Mata Tali perambut mata kail hendaklah lebih halus dari tali utama. Gunakan tali tangsi berukuran 5 - 8 paun sudah cukup. Sebab berat udang jarang melebihi 800gm. Penggunaan perambut halus juga penting apabila sangkut di kayu, tunggul dan seumpamanya perambut mudah putus dan batu ladung masih ada. Mata Kail Gunakan mata kail mata sabit. Terdapat 2 jenis mata kail iaitu berduri pandan dan tidak berduri. Kalau nak memancing udang galah kat sungai, mata kail berduri yang bersaiz 1/0 (saiz udang lebih 600 gm), 2 dan 3 adalah digalakkan. Penggunaan mata saiz 2 dan 3, batu ladung saiz 3 dan 4 serta kelembutan batang pancing / jorang bersaiz 6 - 10 ib lebih sensitif jika udang mula memegang umpan.. kita dapat melihat dgn jelas getuan udang dan boleh mengagak bila joran perlu diangkat. Batu ladung Gunakan batu ladung sangat penting kerana kebiasaannya udang galah hidup di tempat yang berarus. Jika lubuk / sungai yang tenang, hanya perlukan saiz batu ladung 2,3 @ 4. Jika tempat yang berarus pula gunakan batu ladung yang bersaiz 5 hingga 6 adalah amat sesuai. Apa-apa pun lihat situasi / lokasi anda memancing. Umpan Umpan salah satu benda penting untuk memancing udang galah.Kebiasaannya gunakan umpan cacing tanah (cacing lembik / merah), anak udang bendang, umpun-umpun dan hati ayam yang dihiris kecil. Apa-apapun tanya pemancing-pemancing yang memancing dilokasi diterjah. Apa umpan digunakan di sungai itu. Kalau sungai Panching / Sg.kuantan yang aku terjah minggu lepas umpan istimewa daging ikan haruan segar. Umpan lambat di ragut tapi udang galah besar-besar didaratkan. Tips rahsia !!!!.. a. Tabur tanah berbau cacing yang berlebihan dalam bekas cacing ke lokasi nak di labuhkan umpan. b. Gunakan ikan sardin, kemudian tebuk tin lubang-lubang kecil dan labuhkan seperti sauh di lokasi memancing. c. Pakai umpan busuk, pakai kayu boleh menyerap bau sebesar manik rendam dalam umpan busuk. (biasanya aku dah sediakan sekali dengan ikatan ladung menggunakan dawai stailess steel dan rendam). Bila nak guna rendam selepas tu cangkuk gunakan kekili). d. Gunakan kekili yang ada ikatan manik berwarna warni, udang memang suka benda-benda berkilau apabila terkena silauan cahaya. Kalau sianghari gunakan manik silver/mutiara dan kalau mancing malam pakai manik berwarna hijau. e. Memancing masa air surut, keruh sedikit dan air mengalir. memancing kawasan sampah sarap, berkayu, kawasan pokok mengkuang, ara, jejawi, pokok rendang seperti pokok bunut dll. f. Gunakan hirisan isi ikan segar sebagai umpan, jangan buang sahaja ikan yang terkena semasa memancing udang. Hirisan ikan haruan lagi besar udang galah didaratkan. Gunakan kelapa dan belacan digoreng, umpan dicelup sebelum melabuhkan umpan. Kalau tiada belacan pakai sahaja udang gagau / udang baring. Umpan ini selalu digunakan juga dikolam udang komersial...eeemmmm power. Pastikan tabiat permakanan udang galah adalah berbeza mengikut keadaan sungai, pengaruh pasang surut air Laut (udang galak masa air surut dan keruh), struktur sungai (berliku-liku, dasar sungai bertanah liat, banyak sampah sarap, kayu dll), diet setempat ( tanya pemancing setempat / orang kg area tu) dan juga suhu air (udang galak pada suhu air agak suam, maksud air mengalir). Buat tinjaun dulu sebelum memancing di satu-satu lubuk udang mahupun ikan. Jangan jadi pemalas. Jangan datang tahu nak memancing sahaja...sebab tu selalu dapat batang pancing jeeeaaa, udang tak dapat.
×
×
  • Create New...