Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Orang Dapur

Members
  • Content count

    195
  • Joined

  • Last visited

  • Points

    0 [ Donate ]

Community Reputation

0 Neutral
  1. Orang Dapur

    Resepi Kuih Talam Durian Sedap

    Resepi Kuih Talam Durian – Bahan bahan pembinaan yang banyak dibawa dari Kelantan seperti kayu cengal untuk pintu dan pintu. Walaupun anak anak tidak tahu bercakap loghat Kelantan, namun saya merasakan mereka anak Kelantan yang dibesarkan dengan semangat Kelantan yang menebal dalam diri saya. Kalau ikutkan, saya mahu masakan yang dihidangkan di majlis kami adalah masakan Kelantan yang dimasak oleh Tukang Masak yang dibawa dari Kelantan. Gambar Kuih Talam Durian Resepi Kuih Talam Durian Aduh apa pulak saya pagi ni. Dari nak menulis pasal kuih Talam Durian, dah jauh pulak terpesongnya. Sebenarnya saya menyediakan kuih ini sebagai hidangan petang untuk dimakan sambil berkumpul. Masih banyak durian yang saya simpan dalam freezer, jadi saya fikir eloklah dibuat kuih muih yang berasaskan durian. Lagi pulak, saya sendiri memang peminat durian. Sedap dan sedang elok jer kemanisan kuih ini. Jika rasa ingin cuba membuatnya sendiri, boleh semak resepinya di bawah ini. Lapisan Bawah : 1 cawan durian 1/2 cawan gula pasir 1 cawan tepung beras 2 sudu besar tepung kastad 2 cawan santan cair Secubit garam Sedikit pewarna kuning Cara memasak : Panaskan loyang. Alaskan loyang bulat saiz 8 inci dengan plastik dan semburan dengan minyak. Campurkan semua bahan dan tuangkan ke dalam loyang. Masukkan dalam kukusan dan kukus selama 30 minit. Lorekkan permukaan lapisan bawah sebelum permukaan bawah permukaan. Bahan Atas : 1 cawan tepung beras 3 cawan santan pekat 3 sudu besar tepung jagung 1 sudu kecil garam Cara memasak : Satukan semua bahan dan kacau sebati. Tapiskan ke dalam kuali tak lekat dan kacau seketika sehingga mengeluarkan wap dan pekat. Tutup api dan tuangkan ke atas lapisan bawah. Kukuskan lagi selama 20 minit. Biarkan betul betul sejuk sebelum dicotong dengan plastik pisau. The post Resepi Kuih Talam Durian Sedap appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  2. Orang Dapur

    Resepi Ayam Masak Bali Sedap

    Resepi Ayam Masak Bali – Saya teringat dahulu apabila berbulan madu dengan suami saya pergi ke bali dan mencuba makanan bali tetapi kegemaran saya ialah ayam goreng bali kerana terasa sangat sedap.berbeza dengan resipi ayam merah memasak yang saya harus makan makanan ini mempunyai gangguan yang terletak di Daun kari disertakan semasa goreng juga merupakan jumlah serai yang banyak sehingga resipi ini saya gunakan untuk 8 batang. Gambar Ayam Masak Bali Resepi Ayam Masak Bali Resipi ini juga digunakan untuk banyak bawang kerana banyak bawang baru yang lazat. menu ini mudah dan ramuan yang digunakan tidak banyak dan ia juga lazat. Saya menggunakan 1 ayam dengan saiz yang mudah.Resipi ini telah menjadi virus di facebook kerana ramai orang malaysia seperti masakan ini. mungkin beberapa ayam goreng masa depan boleh menjadi kegemaran semua orang malaysia.kerana resipi saya dicium ditulis dengan anggaran 1 ayam, jika anda ingin memasak hanya setengah ayam. tolak separuh bahan bajet. Resipi ini sempurna jika anda seorang wanita yang bekerja dan mahu menu yang suka dimasak. kami memulakan resipi di bawah. Bahan – bahan : 1ekor ayam – potong sesuai selera, cuci bersih dan toskan minyak masak secukupnya garam secukupnya sedikit air serbuk kunyit – nak gaulkan dengan ayam 8 batang serai – dititik 6 tangkai daun kari kicap manis secukupnya 3 sudu besar gula pasir 1 senduk cili kisar – bila anda suka pedas Bahan Kisar Halus : 6 biji bawang merah besar 13 ulas bawang putih 8 ulas bawang merah 1 inchi belacan 2 inchi halia Cara Penyediaan : mulakan ayam yang telah dibasuh dengan serbuk kunyit dan garam kemudian minyak panas di dalam kawah. goreng ayam hingga separuh masak kemudian angkat ayam dan toskan. dalam minyak yang sama (anggaran 1 cawan) boleh dikurangkan jika terlalu banyak. tumis daun kari dengan serai sehingga harum atau nik bau. input longgar julat halus dan jurang kecil. masak sehingga bau naik dan pecahkan minyak. Masukkan ayam dengan sepakan manis dan tuang sedikit air. kacau rata dan masak sehingga kuah menjadi padat. Akhirnya, rasa dengan gula dan garam. kacau rata, biarkan snap dan ayam bersedia untuk berkhidmat. The post Resepi Ayam Masak Bali Sedap appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  3. Orang Dapur

    Resepi Kek Buah Buahan Bakar

    Resepi Kek Buah Buahan Bakar – Sebelum ini saya pernah mencuba resepi Buah Buah di internet yang sangat lazat dan lembap. Resepi buah-buahan yang lain adalah versi yang dikukus. Tetapi anda tahu, stik adalah agak remeh dan mengambil masa yang lama. Gambar Kek Buah Buahan Bakar Seminggu sebelum berlepas untuk United Kingdom, Juita membentuk masa untuk kawannya yang baik. Jadi dia bertanya kepada saya apakah saya mahu makan apa-apa. Yahoo Juita nak buat kek untuk saya. Apa lagi, sudah tentu buah kek lah. Tetapi saya mahukan versi terbakar. Saya menyalin resepi ini sambil mengintai di sekitar Buah Buah. Walaupun saya mempunyai Resepi Penjaga untuk bahan api, saya suka mempunyai koleksi resepi. Resepi Kek Buah Buahan Bakar Ini sangat lazat dan rasa manis. Maklumlah buah-buahan dah ada rasa gula. Tetapi jika ditanya rasa saya, saya lebih suka membakar resepi penjaga saya. Resepi jom, jika anda seorang peminat kek buah, apa yang sedang menunggu lagi, jom sama seperti mencubanya sendiri di rumah. Bahan bahan : 250 gram mentega 250 gram buah buahan campuran- perap semalaman dengan 1/2 cawan jus orange 4 biji telur gred A 200 gram gula perang – asal 220 gram 260 gram tepung kek – guna 180 gm tepung naik sendiri dan 80 gm tepung gandum 1 sudu kecil esen vanila 2 sudu besar susu pekat manis Cara memasak : Hidupkan mentega dan perang gula supaya ia mekar. Letakkan telur satu demi satu dengan pakaian mudah supaya bunga. Masukkan vanila dan susu gelap. Kemudian masukkan tepung ke dalam campuran dan sapukan dengan kaedah sandaran. Letakkan buah-buahan dan perlahan-lahan memohon. Foam Spring dengan kertas pembakar, dan boleh dicurahkan ke dalam kuali. Dibakar pada suhu 160C selama 1 jam atau lebih masak apabila kek tidak dilekatkan pada kayu atau penguji. Keluarkan. Kek lagi lazat dimakan pada keesokan harinya. Kekuatan Buah Menggoda Semoga berjaya. The post Resepi Kek Buah Buahan Bakar appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  4. Orang Dapur

    Resepi Pai Ayam Mudah dan Sedap

    Resepi Pai Ayam – Nelly meminta disediakan Pai Ayam untuk dibawa ke pejabat untuk meraikannya bersama kawan kawan. Saya hanya membantu Nelly apa yang patut. Oleh kerana memasak bersama sama, sekejap sahaja sudah siap. Dapat 10 biji pai yang bersaiz besar. Gambar Pai Ayam Resepi Pai Ayam Selepas itu, saya kembali menyambung kerja kerja mengemas dalam kabinat dapur. Saya terpaksa menyusun semula peralatan kristal di dalam kabinet untuk memuat lebih banyak barangan di dalamnya. Jom kita tengok resepi yang telah saya gunakan hari ini. Telah beberapa kali saya menggunakan resepi ini. Jom layan resepi di bawah ini. Bahan untuk inti pai (filling) : 2 cawan isi ayam- hiris nipis 1 tin cendawan butang- hiris nipis 1 1/2 tin sup cendawan butang Campbell 1 tin (kecil) kacang pis – tak letak 3 biji bawang besar- potong dadu 4 biji kentang- dipotong dadu dan direbus 1 sb lada sulah 3 sb mentega/minyak zaitun 1 biji kuning telur (mengilatkan pastri) Sedikit air (sekiranya terlalu pekat) Bahan untuk pastri : 100g tepung gandum 50g mentega secubit garam 2 cmb air Saya guna : Kulit puff pratha jenama kawan Cara memasak : Panaskan mentega. Tumis bawang besar sehingga kekuningan. Masukkan kandungan ayam dan biarkannya dengan serta-merta. Tambah sup cendawan Campbell, ubi jalar, kacang lada, air dan lada squash. Chaos menjadi kenyataan. Selepas memasak, angkat dan snap dengan serta-merta. Kulit pai Canai dan letakkannya sebagai lapisan asas dan goncang sedikit dengan garfu. Dibakar selama 5-6 minit. Kali ini, saya tidak membakar kulit dahulu, hanya menyimpan kandungan pai itu. Tuangkan kek masak ke pangkalan pai. Kulit pai Canai lagi tebal 2 cm dan letakkan di atas pai sebagai lapisan atas. Sapukan sedikit kuning telur bercampur dengan 2 bilah air kecil untuk bersinar. Dibakar selama kira-kira 12-20 minit atau pasta masak di ketuhar yang telah dipanaskan pada suhu 200C. Saya menggunakan ketuhar kipas untuk menaikkan pastri pai The post Resepi Pai Ayam Mudah dan Sedap appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  5. Resepi Ikan Tongkol Masak Sambal – Resipi ini mungkin selepas mengintai resipi blog saya. Saya rasa resipi ini memasak resepi ikan tongkol masak kicap pedas adalah sangat baik kerana seep daging lembut dan kandungannya juga. Gambar Ikan Tongkol Masak Sambal resepi masakan ikan tongkol masak kicap beberapa waktu yang lalu saya menulis resepi ikan kembung masak kicap dan resipi ini rasa lebih baik bila dimakan dengan nasi panas. Saya ingin tahu cara memasak resepi masak lada hitam? Mari kita lihat resipi ikan tali hitam di bawah. Resepi Ikan Tongkol Masak Sambal Tuna boleh menjadi bahan yang terbaik untuk memasak resepi ikan tongkol masak kicap lada hitam. Tempoh hari masa untuk pasaran, saya membeli tuna yang kini menjadi kegemaran suami saya. Terdapat dua jenis telinga di pasaran, hitam dan putih. Corak garis hitam cob, cob jika putih tompok-tompok je. Telinga Beza selain badan bodoh putih dan hitam, dia juga tidak sama. Telinga hitam lebih kuat dan lebih gelap. Saya lebih suka membeli tuna putih kerana ia lebih lembut dan putih. Bahan-bahan resepi ikan tongkol masak kicap sedap : 1 ikan tuna hitam – kepingan kecil 1 bawang holand / kuning – potong bulat 3 ulas bawang putih – ketuk 1 cili merah – dihiris oblique Serai 1 batang jagung – 3 kedai Jalen manis kicap – secukup rasa garam dan gula – secukup rasa air – secukup rasa Rujukan membuat resipi cookie memasak kicap mudah : ikan goreng hitam goreng dengan garam dan kunyit Kacang Belanda Bawang besar, bawang putih, cili, serai sangat harum Tambah air yang mencukupi Masukkan rasa rasa soya manis rasa rasa rasa Jalen biarkan sos mendidih masukkan ikan goreng Masukkan garam dan gula secukupnya boleh didapati The post Resepi Ikan Tongkol Masak Sambal Kicap appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  6. Resepi Roti Gulung Sosej Cheese – Aiman memandu sekolah untuk mengambil semula kerja untuk membeli lebih banyak barangan runcit, sehingga rumah terus jatuh. Malam boleh datang bagi saya untuk tidur dan bangun ketika Maghrib memanggil dengan doa. Jadi pergi minum air kosong dan abdomen hutan dengan biskut. Saya menyaksikan kerja rumah Aiman masakan baru. Pada mulanya lelaki soup sopan makan telur dengan pelbagai penjual daging tapi tidak ada rasa. Ni Ni melilit menu itu. Tu dia mempunyai asal usul yang panjang … Mari kita lihat resep sosej roll.haha. Baik untuk kanak-kanak kecil juga boleh dilakukan. Gambar Roti Gulung Sosej Cheese Resepi Roti Gulung Sosej Cheese Hye Cik pembaca blog semua Tom! Buat masa ini tidak mahu berkongsi resipi atau bagaimana keju roti roll swiss. Untuk peminat keju ni eda, mesti suka resipi untuk tempoh ini. Ia tidak memerlukan bahan yang rumit atau peralatan rumit yang diperlukan. Hidangan roll roll cheese Swiss boleh dibuat untuk Sarapan Pagi atau teh petang dengan setiap keluarga. Bahan-bahan resepi roti sosej cheese : roti sosej hirisan keju Breadcrumbs telur 2 Minyak untuk menggoreng Langkah membuat resipi untuk roti keju kebun sosej : Keju dan sosej dengan roti rolling Dip Roti roti dengan telur yang telah dipukul bunga. Proses mendapatkan roti roll dengan serbuk roti. Tempoh pembakar roti dilapisi dengan serbuk roti. Pastikan minyak panas tetapi tidak terlalu panas lagi. Breadcrumbs mudah dibakar. Pandailah bermain dengan api. Kanak-kanak lelaki bermain dengan api yang terbakar dalam hatinya yang tenang (menyanyi). Bolehkah anda melihat keju marjerin menjadi cair? Untuk badan je pernah. The post Resepi Roti Gulung Sosej Cheese Simple appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  7. Orang Dapur

    Resepi Roti Sandwich Sosej Lezat

    Resepi Roti Sandwich Sosej – Kadang-kadang resepi roti sandwich gulung sosej juga disediakan menu sesuai untuk sarapan pagi atau minum petang terpaksa kali mengemukakan di menu yang sama selama beberapa hari, Anda harus cepat dan Resepi Roti Sandwich Sosej mudah disukai. Resepi Roti Sandwich Sosej ini dikongsi bersama dengan Noor Haffiza dinamakan sosej telur roti cheese meleleh. Gambar Roti Sandwich Sosej Mari kita lihat Apakah bahan-bahan dan Apa yang diperlukan untuk resepi roti goreng sosej mudah ini.Pernah mendengar ada roti sosej atau hotdog ?? Dia lebih suka menggunakan kata ‘sosej’ berbanding ‘hotdog’. Resepi Roti Sandwich Sosej adalah lebih kurang sama dengan roti sardin, kerana sosej itu juga boleh digantikan dengan Pusat Sardin. Resepi Roti Sandwich Sosej Roti sosej yang lazat dimakan pagi untuk sarapan pagi atau makan malam. Memang lazat dimakan bersama sos cili dan mayones. Resepi Roti Sandwich Sosej yang sangat mudah. OK, jika anda ingin mencuba untuk melihat Resepi Roti Sandwich Sosej secara manual mesti luka seperti berikut. Resepi Roti Sandwich Sosej Istimewa lakaran, ada gambar langkah demi langkah. Bahan-bahan Resepi Roti Sandwich Sosej : roti Sosej dihiris nipis dan keseluruhan Cheese dale telur Marjerin untuk menggoreng Bagaimana untuk membuat Resepi Roti Sandwich Sosej : Ambil satu sekeping roti dan letakkan keju dale atas Selepas itu peringkat hirisan sosej dihiris roti supaya ia memenuhi Ambil sekeping lagi keju dan letakkan tudung dengan sekeping sosej dan roti Celup roti dengan telur dipukul Goreng atau panggang roti di dalam kuali atau kuali menggoreng Tunggu sehingga garing pada kedua-dua belah pihak dan sebelum makan roti yang boleh dipotong empat untuk membolehkan anda makan The post Resepi Roti Sandwich Sosej Lezat appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  8. Orang Dapur

    Resepi Agar-Agar Santan dan Rose

    Resepi Agar-Agar Santan dan Rose – Hari ini saya membawa Agar Santi dan Rose kepada pegawai untuk makan makanan pada hari itu untuk menjadi kawan. Ia begitu lazat untuk menjadi begitu mudah apabila dimakan sejuk sejuk. Rasa citarasa yang selesa. Saya menyediakan ini untuk malam sebelum tidur dan dimasukkan ke dalam peti untuk membiarkannya sejuk untuk berkhidmat pagi ini. Gambar Agar-Agar Santan dan Rose Kali seterusnya, ia boleh disediakan lagi supaya ini adalah apa yang saya rasa sangat lazat. Sekali lagi juga menyediakan ia juga sangat cepat dengan menggunakan bahan mudah juga. Resepi Agar-Agar Santan dan Rose Saya sebenarnya lebih suka untuk memesan dari puding yang biasanya lebih berlemak dan banyak bahan digunakan seperti tepung kastard, telur dan sebagainya. Sekali lagi mudah lagi lazat jika disajikan sebagai pencuci mulut. Lihatlah resipi di bawah. Bahan lapisan bawah : 900ml air 1 sb serbuk agar-agar 130 gm gula pasir 1/2 sk esen ros Sedikit pewarna merah Bahan lapisan atas : 450ml santan – guna 1 santan kotak + 250ml air 1/2 sb serbuk agar-agar 90 gm gula pasir 1 helai daun pandan – disimpulkan Cara memasak : Potong semua bahan lapisan bawah dengan api panas yang mudah. Rasa huru-hara sekali-sekala untuk mendidih. Letakkan api dan tuangkan ke dalam periuk bersaiz 10×10 yang telah dibasahkan dengan sedikit air biarlah begitu keras. Selain itu, bahan lapisan atas dengan api mudah panas dan kacau sentiasa. Apabila mendidih mengeluarkan api dan keluarkan daun pandan. Apabila lapisan bawahnya hampir sukar untuk memasukkannya menjadi kelapa dan tuangkannya. Biarlah yang baru disimpan dalam keranda sejuk. The post Resepi Agar-Agar Santan dan Rose appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  9. Orang Dapur

    Resipi Agar-Agar Santan Rose

    Resipi Agar-Agar Santan – Apabila badan tidak sihat, panas dan merah, selera makan berubah. Sense nak makan benda sejuk jer. Haaa adalah orang yang terus berfikir nak membuat pesanan yang disiarkan di blog Oven Kecil. Kembali dari klinik dan ke KLIA, saya terus membuat perintah untuk Santan Rose. Tetapi insiden supaya ini adalah kegagalan kerana ia tidak membentuk 2 lapisan yang cantik walaupun ia tetap bagus. Gambar agar-agar santan Saya menggunakan plat cawan. Ia seperti anggaran air saya tidak betul. Kerana 1 liter sama dg 1000ml tetapi jika saya menggunakan 4 mangkuk air, hanya bersama dengan 800 ml air sahaja. Awak tidak berhati-hati. Resipi Agar-Agar Santan Sekiranya membaca air sancuran terpelihara di atas serbuk supaya digunakan 1 liter air untuk setiap 10 gram serbuk agar. Saya lebih suka menyimpan sup lembut lembut dan keras. Jom lihat resipi di bawah … Bahan-bahan : 1 paket serbuk agar-agar 10 gm ( lebih kurang 1 1/2 sb) 1 liter air (5 cawan air) 200 gm gula pasir (lebih kurang 1 cawan) 250 ml santan pekat (1 cawan) – guna 1 santan kotak + 50 ml air 1 biji telur – masukkan dlm santan dan kocak sikit dg garfu Secubit garam 1-2 sudu besar sirap rose – atau guna pewarna pink dan perisa rose 2 helai daun pandan – dibasuh dan disimpulkan Cara memasak : Masak air dengan gula dan serbuk agar gula menjadi larut. Kurangkan haba dan letakkan campuran santan dengan telur, garam dan zamrud meningkat. Masukkan juga daun pandan daun. Kekacauan dan tunggu sehingga menggelegak di atas api yang mudah. PENTING !! Apabila menggelegak, biarlah ia lebih kurang 1-2 minit atau boleh menguatkan api dapur dan biarkan keadaan huru-hara itu kuat semasa mengelirukan untuk mengelakkan kompos yang menyapu dan melimpah. Kemudian akan dilihat campuran santan sehingga berbintil-nodul. Tutup api. Basuh kertas penaik atau apa jua rujukan kegemaran air. Kemudian tuang campuran gelatin santan dan biarkan ia mengeras. Boleh menyimpan di dalam peti untuk mendapatkan gelatin sejuk. The post Resipi Agar-Agar Santan Rose appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  10. Resipi Fried Ice Cream – Hmm anak-anak kini mempunyai selera makan yang berbeza dengan saya terutamanya walaupun beberapa dekad tinggal di KL, masih mempunyai tanduk dan rasa kampung. Malah, saya juga belajar menyesuaikan diri dengan citarasa mereka semasa makan untuk menubuhkan hari istimewa dalam keluarga dengan melawat restoran pilihan mereka. Terdapat makanan yang diperintahkan, adalah makanan yang tidak pernah dimakan tetapi setelah diminta untuk mencuba, maka itu terasa baik. Itulah apabila ibu bapa dipaksa belajar dengan anak-anak. Tidak ada salahnya kita belajar sesuatu dari kanak-kanak jika itu yang mereka tahu lebih daripada apa yang kita tahu. Sejak itu, mood saya tidak menentu, selera makan saya meningkat walaupun makanan yang saya makan terasa sangat buruk. Pakaian baru yang sedia dipakai semasa Majlis kemudian adalah ketat dan perlu dibawa untuk meningkatkan. Gambar fried ice cream Sebenarnya kita menerima intipati bahagian mana bahagian nikmat kehidupan yang telah ditarik dari kita ketika usia kenaikan pertama. Bagaimana pula pada masa ini, keseronokan kesihatan sangat mahal dan dihargai. Lihatlah jenis saya, pada akhir tahun ini, ketika kawan-kawan saya keluar dari negara ini dengan keluarga mereka, saya hanya cuti sakit di rumah. Sekiranya anda menyertai saya, saya ingin pergi ke pejabat tetapi dengan teliti, rawatan saya tidak akan memberikan kesan yang baik tanpa rehat yang mencukupi. S eorang doktor mesti tahu mengapa seseorang sakit diberi cuti sakit untuk sekian lama, jika saya mengadu apabila diberitahu bahawa saya perlu berehat selama sekurang-kurangnya 2 minggu semasa menjalani rawatan pysio. Tetapi saya bersama, jika tidak saya yang suka diri saya sendiri, siapa lagi? Siapa lagi? Resipi Fried Ice Cream Menghidupkan resipi kanak-kanak yang dikongsikan di sini, kepada saya ia adalah lazat tetapi tidak rasa saya kerana saya tidak suka ais krim. Saya suka bubur krim kacang hijau yang dijual dalam plastik lama ketika saya masih kecil. Itu ais krim yang terbaik dan ia adalah pada saya. Sekali petang, pasti menunggu penjual ais krim di hadapan rumah kami dengan seorang pengendara boling sambil menelefon loceng. Ini aiskrim zaman kanak-kanak, jika ais krim sekarang, saya pasti suka aiskrim di Baskin Robbin. Bahan Vanilla Ice Cream : 5 cawan cornflakes – hancurkan 1 cawan flaked coconut 1 sudu besar serbuk kayu manis 2 biji telur 1 sudu besar susu Minyak untuk menggoreng Cara memasak : Sudut 1/2 cawan aiskrim dan letakkan di atas kertas penaik kertas dan simpan di peti sejuk selama 1 jam. Campurkan cornflakes, serbuk kelapa dan kayu manis dalam satu mangkuk dan ketepikan. Dalam surih lain, telur dan susu menjadi benar. Keluarkan ais krim dari peti sejuk dan digolek di atas campuran sebelum disalut rata. Kemudian masukkan ke dalam telur sebelum digolekkan sekali lagi dalam urutan cornflakes. Selepas itu, masukkan asal ke dalam peti sejuk selama 1 jam atau sebaliknya menjadi lebih sukar. Panaskan minyak agar sangat panas dan letakkan es krim ke dalamnya dan gorengkannya selama 20-30 detik. Angkat dan letakkan di tuala kertas. Ia dihidangkan dengan madu dan strawberi. The post Resipi Fried Ice Cream Paling Sedap appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  11. Orang Dapur

    Resepi Quiche Chicken Mushroom

    Resepi Quiche Chicken Mushroom – Keluarga kami tidak di mana untuk pergi tahun ini walaupun ini sebenarnya adalah masa terbaik bagi kami untuk melangkah kerana lima anak kelima kami berada di rumah. Apabila Nana dan Nellisa berehat di rumah semasa memasuki jenis kerja pada Januari ini. Walau bagaimanapun, atas sebab tertentu, terutamanya kesihatan saya agak terkejas latar belakang ini, kami hanya menghabiskan masa di rumah sahaja. Jadi kami menghabiskan banyak masa bersama-sama dengan membeli bahagian terutama Nana dan Nelly bekerja pakaian untuk makan. Malam tadi, kami pergi ke One Utama dan berhenti di Delicious. Antara pencuci mulut yang dipesan adalah Quiche yang menjadi perjuangan dan habis dengan mata yang terselip. Sekeping kos quiche RM18, hmm mahal. Berfikir tentang quiche malam sebelumnya, Juita berhak membuat quiche sebagai hidangan tengah hari ini di Nur Qaseh. Saya bersetuju dan membantu menyediakan doh untuk quiche kerak. Gambar Quiche Chicken Mushroom Esok adalah hari terakhir kami pada tahun 2012 yang tidak banyak kenangan manis atau pahit dalam hidup saya. Terdapat detik yang menggalakkan apabila Nana menerima sijil perubatan dalam majlis konvokesyen diikuti majlis penglibatan elegan. Saya sangat gembira dengan keluarga saya termasuk Nellisa yang telah selesai mengamalkan dan akan bermula tidak lama lagi. Pada bulan Mei, dia juga akan memegang gelaran diploma. Begitu juga dengan anak-anak lain Hafez, Juita dan Aween yang merupakan anak yang baik. Mengingat kuliah di youtube Ustaz Azhar Idrus di mana ramai yang berfikir bahawa keseronokan dan kebahagiaan adalah kerana mempunyai banyak wang dan wang. Walhal, keseronokan sebenar adalah kenikmatan hati jika kita boleh melakukan apa sahaja. Itulah yang saya mahu katakan. Saya bersyukur kepada Allah kerana membawa kebahagiaan kepada saya di mana sepanjang tahun 2012, saya hanya berenang ketika saya menyerah diri. Saya menyerah, redha dan menyerahkan semuanya kepada Tuhan. Saya melalui hari dengan tenang dan dapat tidur dengan bengkak walaupun berhadapan dengan ujian dan tuduhan-tuduhan itu. Saya percaya hari ini tidak malam selamanya, tidak dinafikan hari akan muncul. Resepi Quiche Chicken Mushroom Jadi dengan azam pada tahun 2013, saya mahu terus hidup dengan tenang. Mahu menjadi orang yang beriman dan berhati-hati, ingin melipatgandakan amal. Pendek kata, saya ingin mendekatkan diri kepada Tuhan supaya lebih baik daripada hari sebelumnya. OK adalah jom yang kami lihat resipi pulak. Memang banyak kali saya menggunakan resipi ini yang diperoleh daripada rakan saya, TeeaRa Yatie yang boleh memasak yang boleh dipercayai. Hanya kali ini, kami membuatnya dalam pai rujukan yang kecik kecik juga senang makan …. Bahan A : 200gm tepung gandum 1 sk garam Mixed herbs Bahan B : 110gm cold butter-kiubkan 1 biji telur kuning 1/4 tbs jus lemon Cara memasak : Gabungkan semua bahan B dan campurkan ke Bahan A. Kemudian uli sehingga menjadi doh lembut. Simpan dalam kes sejuk selama 15 minit. Selepas itu, roll dan pai dalam pai rujukan boleh dikeluarkan dari bahagian bawah. Cucuk doh dengan garpu dan terbakar dalam bakar buta selama 15 minit. Bahan C : Chopped garlic 2tbs olive oil Capsicum Celeries Button mushroom – hiris nipis Onion – kiubkan Minced chicken Secubit garam Cara memasak : Panaskan minyak dan masukkan bawang putih. Masukkan ayam cincang, goreng snap masukkan semua ramuan sayur-sayuran, garam dan herba bercampur sedikit. Laraskan rasa dan ketepikan. Bahan D : 250 gm Whipped cream Coarse black pepper 4 biji telur Cara memasak : Letakkan semuanya bersama-sama dan huru-hara. Setelah doh dibakar dalam bakar yang buta, masukkan sayur-sayuran yang sudah diisi sebelum dan akhir sekali, masukkan krim dan taburkan keju cheddar. Dibakar selama 35 minit pada 170C. The post Resepi Quiche Chicken Mushroom appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  12. Resepi Kuih Cek Mek Molek – Kuih Cek Mek Molek adalah kuih yang cukup sinonim dengan negeri Kelantan. Sejak kecil lagi saya sudah pandai menyediakan kuih ini. Bukan orang Kelantan kalau tak pandai buat kuih tradisi negeri Kelantan ini. Hahaha janganlah ada yang marah bila saya menulis begitu. Gambar Kuih Cek Mek Molek Telah lama Juita minta dibuat Kuih Cek Mek Molek tapi asyik tertangguh kerana hubby tak beli ubi keledek yang menjadi bahan utama. Membuat che mek molek ni sangat mudah. Tak perlu sukatan pun, agak agak adunan ubi dan tepung gandum dah melekat di bekas, dah boleh digentel, kira ok lah. Sangat mudah dan sangat cepat menyediakannya. Resepi Kuih Cek Mek Molek Pagi cuti hari krismas, saya masuk ke dapur awal kerana menyediakan kuih Cek Mek Molek dan selepas itu, saya bercadang untuk ke OU dengan anak anak. Sementara pihak majikan saya membuat tawaran diskaun pembelian buku di MPH, saya ingin membeli buku buku dan beberapa naskah Al Quran. Jom layan resepi kampak saya pagi ini. Bahan bahan : 2 ketul besar ubi keledek 1 cawan tepung gandum Gula pasir secukupnya Cara memasak : Rebus ubi keledek sehingga empuk. Kupas kulit dan tumbuk sehingga lumat. Satukan dengan tepung gandum sehingga menpunyai doh yang boleh digentel. Ambik adunan sebesar bola ping pong. Bulat bulatkan dan kemudian baru dileperkan. Masukkan gula pasir secukupnya. Tutup kemas dan gelek gelek antara dua tapak tangan sehingga permulaannya kemas. Goreng dengan api sederhana sehingga keparah. Sedia untuk diangkat dan disajikan. The post Resepi Kuih Cek Mek Molek Mat Gebu appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  13. Orang Dapur

    Resepi Donut Gebu

    Resepi Donut – Saya menggunakan adunan yang sama dengan menyediakan Pau Goreng. Sangat donut gebu ini. Bayangkan semasa direhat, ia naik tinggi seolah kosong sahaja di dalamnya. Walaupun saya suka donut gebu tetapi saya lebih suka jika ia sedikit padat. Hari ini saya menggunakan gula kaster dan sedikit serbuk kayu manis untuk menyalut donat. Gambar Donut Resepi Donut Hmm memang sedap bau kulit kayu manis ni. Kebelakangan ini saya mula mengamalkan pengambilan madu yang ditanam sedikit ceri kayu manis kerana dikatakan memberi banyak khasiat pada tubuh badan. Haa cukup setakat ini dulu. Hingga berjumpa lagi di coretan akan datang, jom layan resepi di bawah ini. Bahan bahan : 250 gram tepung roti 250 gram tepung gandum 100 gram gula 11 gram yis kering 2 biji telur 200 ml air 100 gram mentega 50 gram susu tepung Cara memasak : Masukkan semua bahan ke dalam mesin penguli dan uli selama 8-10 minit untuk menjadikan halus lembut dan tidak melekat di tangan dan elastik. Tutup doh dengan kain dan biarkan sehingga doh naik dalam ½ jam. Keluarkan doh, tumbuk dan canai. Kemudian tekap dengan donut cetakan. Rehatkan selama 30 minit sehingga doh naik lagi sekali sebelum digoreng. Goreng donat dalam kuantiti yang sedikit sahaja dalam satu masa. Goreng sehingga berwarna kekuningan dengan api yang slow. Angkat dan tos. Bila sejuk, masukkan ke dalam plastik dan masukkan beberapa sudu gula kaster dan serbuk kayu manis. Goncang supaya bersalut rata. Nota : Jika ingin disejukbeku, goreng separuh masak terlebih dahulu, sejukkan dan simpan di bekas dan masukkan ke dalam freezer. Jika ingin membuat kuku kukus, kukus terlebih dahulu sebelum disimpan di dalam peti sejuk. The post Resepi Donut Gebu appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  14. Orang Dapur

    Resipi Kuih Nona Manis Sedap

    Resipi Kuih Nona Manis – Resipi ini saya ambil dari blog Ita, seorang blogger yang sangat berbakat dan sangat berfikiran tinggi dalam bercakap dalam tulisannya. Walaupun saya tidak pernah bertemu secara peribadi tetapi saya boleh membayangkan ketinggian akhlak Ita yang Miss Sweet. Jauh di sudut hati saya, saya bangga dengan Ita yang dipuji untuk semua kelebihan yang tidak ada orang lain. Anda boleh mengklik di sini untuk melihat entri Ita. Kuih itu Ita cantik, kehalusan itu terserlah dalam menyediakannya. Semasa saya masak dalam keadaan keletihan selepas pagi di dapur memasak Gulai Kawah Daging, kemudian masak juga Ikan Siakap Cook Bercili dan ikan Terubuk Bakar sahaja. Jenis di mana keletihan rumah tangga yang melakukan kerja rumah setiap hari dari pagi hingga malam. Hmm memang saya tidak boleh dan tidak cuba untuk melakukannya. Gambar kuih nona manis Selepas melihat resipi menggunakan bahan padat sahaja, saya menjadi lebih mengagumkan untuk mencubanya. Malah lebih-lebih lagi apabila Ita menulisnya sedap seperti tepung tepung kanji yang lazat dengan rasa manis dan masam lemak masin. Terima kasih Ita. Kuih ini nampaknya sangat popular di Indonesia dengan banyak blogger yang berkunjung di sana yang telah berkongsi kek ini di blog mereka. Ia sangat lazat kuih ini, dari benih yang saya makan kerana ia manis, lemak masin sangat harmoni. Walaupun kek saya menghasilkan tidak cantik, sudah cukup untuk menghilangkan keinginan saya untuk menikmati Sweet Mue Kuih ini. Sekali lagi saya menyediakan kek ini, saya akan pastikan pesanan C lebih padat supaya ia dibungkus jika ia sesuai dengan rujukan kek. Ini kerana jika timbunannya tidak cukup tebal, ia akan melimpah dari perintah hijau. Resipi Kuih Nona Manis Berhari Raya Aidil Adha Resipi perkhidmatan Jom pertama. Saya juga menggunakan resipi Ita yang disesuaikan untuk pelbagai 1/2, ia boleh dalam masa 25 saat dari rujukan saiz kecil. Bahan A : 1 biji telur 1/2 cawan gula halus 1 cawan santan ~ campur santan kotak dg sedikit air jadikan 1 cawan 1 cawan tepung gandum Cara memasak : Pukul telur ke bunga atau mungkin juga dikisar dengan pengisar. Dalam bekas lain, campurkan gula, tepung gandum dan santan, kacau rata. Akhirnya, tuangkan telur ke dalamnya dan tekan atau skru rata. Saya berkisar dengan pengisar. Apabila sudah siap ketepikan Bahan B : 1/2 cawan santan pekat 1/2 cawan air daun pandan ~ ambil 5 helai daun pandan dan kisar dengan 1/2 cwn air dan tapis 1/4 cawan gula halus 1/4 cawan tepung jagung Secubit garam Sedikit pewarna hijau apple Cara memasak : Campurkan gula, tepung jagung, garam dan sedikit pewarna hijau. Kemudian masukkan susu kelapa yang dicampur dengan air daun pandan. Chaos rata dan tidak tergelincir. Kemudian masak dengan api sederhana sehingga ia pecah, berkilat dan sedikit padat. Keluarkan dari dapur dan biarkan suam-suam kuku. Tuangkan campuran A ke dalam sebatian B. Skru supaya ia menjadi pelbagai tebal, licin. Saya berkisar dengan pengisar untuk membuat komposisi yang benar. Ketepikan pertama ketika kami memberikan warna putih Bahan C : 1 cawan santan pekat ~ guna 1 kotak santan dicampur sedikit air dijadikan untuk 1 cawan 1 sudu besar tepung gandum 1 sudu besar gula pasir 1/2 sudu kecil garam halus Cara memasak : Gabungkan semua bahan C dan kacau rata. Kemudian masak di atas api sederhana sambil sentiasa huru-hara sehingga dia tebal. Tunggu sedikit dan masukkan ke dalam beg paip atau beg plastik (bahagian akhir plastik beg). Cara Membuat Miss Sweet : Panaskan pengukus supaya air mendidih. Berpakaian tudung dengan kain supaya air di tudung pengukus tidak menetes pada kek. Sediakan rujukan penanda aras kecil, gunakan rujukan lumpuh kepada minyak jagung. Tuangkan kacau hijau dalam rujukan ke cawan 3/4 bangku pendaratan. Kemudian letakkan garis putih di tengah-tengah timbunan hijau supaya timbunan naik untuk memenuhi rujukan mangkuk piring. Susun dalam pengukus. Tekan selama 7 hingga 10 minit. Angkat dan biarkan sejuk sebelum dikeluarkan daripada rujukan. The post Resipi Kuih Nona Manis Sedap appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  15. Orang Dapur

    Resipi Puding Broken Glass Jello

    Resipi Puding Broken Glass Jello – Sudah terlalu lama untuk saya menyimpan resipi ini. Saya benar-benar memuja kerana tidak dapat mengatakan perkataan setiap kali saya melihat betapa cantik gambar Broken Glass Jello dari blog Pustaka Makanan. Setiap kali anda ingin membuatnya, setiap kali juga bahan tidak cukup, terutama berwarna jeli dan berisa. Akhirnya saya membuat jeli tanpa perisa dan meletakkan pewarna sahaja. Iaitu jeli hanya cukup untuk menyediakan 3 1/2 pewarna sahaja. Pengebumian pertama berakhir dengan kegagalan. Pertama kerana tidak ada pemahaman yang jelas kerana berat 2 gelatin yang digunakan. Kedua, saya gembira membaca susu itu boleh disimpan di dalam dada untuk mempercepatkan penyejukan. Sebagai hasil gelatin tidak menjadi, ia tidak bercampur antara gelatin dengan air dan susu. Jawapannya ialah derma jer kat Cik Tong Pah. Gambar puding broken glass jello Saya tidak mahu menjadi terdesak kerana ia adalah dok yang menyenangkan yang diingatkan tentang keindahan jeli ini, sekali lagi saya buat sekali lagi. Kali ini, saya membaca sekali lagi resipi dengan berhati-hati dan lihat juga langkah demi langkah di youtube. Tidak mahu gagal lagi. Tetapi manusia hanya merancang dan mencuba kerana spurt saya kali ini juga tidak menjadi seperti yang sepatutnya. Ia menjadi agak kasar sehingga sukar untuk dipotong dengan indah dan kedua-dua saya lupa menyemburkan pada permukaan kaca supaya jeli yang dipotong dilekatkan dan sukar diangkat. Tetapi ada juga komen yang berkongsi pengalaman apabila dispray jelly bertarikh. Mungkin ia telah menusuk kerana air yang tidak mencukupi geladak membuatnya tergesa-gesa untuk sampai ke OU untuk membeli barangan milik Nelly. Aduhaai hati untuk dibawa ke surau untuk jamuan tidak tercapai kerana saya tidak suka puding yang lembut walaupun ia sangat hangat. Lebih-lebih lagi apabila dimakan sejuk sejuk. Akan ada lebih banyak entri Broken Glass Jello selepas ini. Resipi Puding Broken Glass Jello Sambutan perkhidmatan Jom yang saya menterjemah dan seperti di bawah. Pastikan tangkapan air dibersihkan dengan teliti supaya mereka tidak berkeliaran seperti saya atau mungkin lebih sedikit gelatin. Jika sesiapa telah mencubanya, tidak mengapa untuk berkongsi perdagangan yang anda gunakan. Bahan bahan : 4 kotak (3 oz tiap satu) Jelly – guna 4 warna & perisa 1 tin (14 oz) susu pekat manis 0.5 oz unflavored gelatine Cara memasak : Untuk setiap perisa, bancuh 1 kotak jelli dengan 1 cawan air mendidih walaupun garaj yang dikhaskan dalam beg pembungkusan ialah 2 cawan. Tuangkan ke bekas dan simpannya dalam keadaan sejuk dalam sekejap atau sebagainya. Kemudian potong cub kecil kecil. Cara mudah untuk membuang jeli adalah meletakkan jeli di dalam bekas air panas sekaligus. Selepas memotong, masukkan ke dalam pinggan dan letakkan di dalam peti dengan segera supaya ia benar-benar menjadi keras. Taburkan rata jeli rata ke dalam bekas 9×13 inci atau gunakan panci bundt yang telah dispray dengan minyak canola dan lap minyak menggunakan tuala kertas. Atau mungkin juga pan dibakar dengan bungkus plastik. Imej pertama di bawah adalah gambar semasa tempoh tidak disubsidi yang pertama. Nota: Menanam kiub hanya beberapa saat sebelum meletakkan susu agar tidak dilekatkan pada bekas. Dalam jejak lain ini, taburkan 0.5 oz gelatine tanpa bunga ke dalam 1/2 cawan air kosong dan biarkan ia bunga dalam 5 minit dan tambahkan 1 1/2 cawan mendidih dan air panas yang huru-hara. Masukkan 1 tin susu manis. Huru-hara yang rata-rata dan biarkan ia menyejukkannya terlebih dahulu. Tuangkan campuran susu sejuk ke dalam bekas jeli dan sejuk semalaman di dalam peti. Bubble keluar gelembung jika ada untuk kelihatan lebih menarik. Apabila ia menjadi keras, ia boleh dipotong dan disampaikan. Nota : Ia juga mungkin untuk memasaknya dengan plastik untuk memudahkannya memotongnya dan menghidangkannya dalam cawan kertas. The post Resipi Puding Broken Glass Jello appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
×