Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Orang Dapur

Members
  • Content count

    87
  • Joined

  • Last visited

  • Points

    0 [ Donate ]

Community Reputation

0 Neutral
  1. Orang Dapur

    Resepi Nasi Goreng Kampung Sedap

    Resepi Nasi Goreng Kampung – sebagai komuniti Asia Barat Laut Beras adalah salah satu makanan utama selain roti, mee atau vermicelli. memang berbeza dari orang Eropah atau Amerika, kerana makanan utamanya adalah roti dan gandum. beberapa bulan saya telah berkongsi resipi bihun goreng khas yang anda boleh cuba apabila bosan makan nasi.nasi goreng kampung sangat mudah dicari di Malaysia kerana semua orang boleh membuat dan menggemarinya. nasi goreng mempunyai banyak versi dan salah satu resipi yang pernah cuba dicuba ialah resipi ayam goreng ayam. Gambar Nasi Goreng Kampung Resepi Nasi Goreng Kampung Malah, semua orang boleh menghasilkan nasi goreng yang lazat tetapi mesti benar-benar mendapat teknik dan cara. jika saya memasak nasi goreng biasanya saya menggunakan nasi yang sejuk dan jika saya boleh menggunakan nasi yang bukan cendawan dan bekuan.kerana ia tidak begitu cantik dan cantik apabila rumpun beras goreng seperti itu .. hihihi … dalam memasak nasi goreng anda boleh memasukkan apa yang anda suka kerana tidak ada yang diharamkan. tetapi saya lebih suka menu pendek kerana saya tidak mempunyai masa yang cukup untuk berlama-lama di dapur. Bahan-Bahan : 4 – 5 cawan nasi sejuk 7 tangkai kangkung – disiang bersingan dan dan batang 3 tangkai kacang panjang – opsyenal – hiris kecil-kecil 2 biji telur – pukul sedikit garam secukupnya telur mata – untuk hiasan hirisan tomato – opsyenal 2 biji cili merah – hiris nipis Bahan Tumbuk : 1 biji bawang besar 2 ulas bawang putih 3 ulas bawang merah 8 biji cili padi – boleh tambah apabila suka pedas 1 camca besar ikan bilis – rendam kemudian toskan 1 camca besar udang kering – rendam kemudian toskan Cara Membuat : panaskan minyak dalam kuali dan kemudian kacau bahan sebelum bau dan aroma. masak sehingga sedikit segar menggunakan api kecil tetapi kacau selalu untuk tidak terbakar. kemudian segera terkena pada pinggir kawah. masukkan telur kemudian masak dengan segera sehingga tebal dan musnahkan telur. selepas telur rata rata dengan bahan rencah goreng tadi .. masukkan kacang panjang dengan batang kangkung kemudian kacau datar. masukkan beras ke nasi dan semua ramuannya bercampur rata..masak dengan api mudah sehingga nasi sedikit segar. sedangkan dalam keadaan kacau sekali sekala .. setelah itu masukan daun kale dan masak sampai daun kangkung menjadi layu. Akhirnya, masukkan cabai merah yang telah di hiris lebih awal dan persakan dengan garam secukupnya .. apabila masak dibenarkan mematikan api. The post Resepi Nasi Goreng Kampung Sedap appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  2. Resepi Kek Brownies Coklat Walnut – resipi brownies walnut azlita Tambah kacang di dalamnya jika ia lazat! Lebih-lebih lagi jika lokasi walnut atau badam. Resipi je brownies resipi walnut coklat kukus ni sama jenis resep brownies walnut mengukus saya, tetapi ada beberapa penyesuaian yang dia lebih menendang. Gambar Kek Brownies Coklat Walnut Tetapi resipi keju keju walnut sedappp lebih daripada resipi resep walnut walnut. Itulah sebabnya untuk pan ganache coklat yang saya suka nutella atau jika di mana-mana okay. resipi brownies walnut fudgy. Walnut merasakan sedikit lemak tetapi jika dimakan segar. tetapi jika ditambah dengan rasa manis sass yang benar-benar lazat dia akan menjadi. resipi brownies walnut coklat kukus adalah sangat baik kerana rasa coklat kaya disebabkan oleh 3 jenis coklat di dalamnya. Di samping itu, kumbang kecil yang tidak perlu menggunakan mesin pengisar (emparan), adalah agak cukup dengan menggunakan sudu kayu. Kehamilan tidak boleh maju kebanggaan kemudian, lebih sempurna kek brownie adalah sangat luas dan tidak bersinar di atas brownies yang retak kat, la. resipi biskut kek coklat walnut yang indah dan mesti ada retakan bersinar di atasnya. Resepi Kek Brownies Coklat Walnut resepi walnut fudge brownies adalah jenis kuih yang paling mudah kerana kita tidak perlu bimbang kek bantat, kek tak nak tulis jenis kek resepi walnut fudgy brownies kerana itu padat dan tebal dan berat. Tidak ringan dan hantu seperti biasa. Hanya bahan-bahan resepi nutella walnut brownies agak mahal kerana jika saya mendapat rasa coklat yang sedap untuk meletakkan kualiti Koko atau coklat. Selain menyentuh zaman kanak-kanak menggunakan mentega sebenar dan gula-gula menikmati cip coklat dan kacang jika dikehendaki. Bahan-bahan resepi choc walnut brownies : 450 g couverture coklat gelap atau coklat kompaun ditampal Jenama Beryl duit syiling 1 cawan walnut, dicincang coarsely dan tidak mempunyai dibakar 160 gm mentega 180 gm gula perang Telur saiz 4 1 sudu teh ekstrak vanila 120 g sendiri meningkatkan tepung, saya menggunakan kekunci biru 30 gram serbuk koko, saya menggunakan jenama Beryl’s Sedikit garam kasar Kaedah menyediakan resipi walnut walnut : Panaskan 160C Cairkan mentega dan garam kasar menggunakan dandang double atau microwave ketuhar. Kacau dan beku seketika Dilicinkan dengan cecair coklat dan menggunakan dua dandang atau microwave ketuhar. Sukar dan sejuk buat seketika. JE boleh mencairkan coklat dan mentega semuanya untuk menggandakan dunia atau gelombang mikro Tepung bercampur dengan serbuk Koko dan sebagainya. Campurkan telur, mentega cair dan gula perang dalam mangkuk besar. Tambah inti vanila. Menggunakan bilah kayu atau bilah, Campurkan bahan yang benar-benar semua. Masukkan tepung dan Koko. Masukkan juga walnut yang dicincang ini. Simpan dulang kecil untuk menabur Masukkan campuran ke dalam 10 x 10 inci menaikkan hidangan. Walnut taburkan di atas. Letakkannya pada suhu awal. Masak selama 30-40 minit. Ketuhar Saya perlukan 40 minit untuk dibakar. Panaskan tahap ketuhar ini dan lain-lain, supaya anda dapat melihat apakah anda tidak pasti bagaimana anda ketuhar. Pastikan anda tidak membakar terlebih dahulu. The post Resepi Kek Brownies Coklat Walnut Mudah appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  3. Orang Dapur

    Resepi Kek Gula Hangus Kukus

    Resepi Kek Gula Hangus – Resipi pembakaran gula yang hangat itu adalah makanan Malaysia yang sangat terkenal, tetapi namanya gula perang yang sangat lucu, tetapi ia tidak bermakna ia hangus juga, gula arang tidak jauh berbeza dari sarang semut, walaupun ini hampir sama kek tetapi sebutan yang berbeza. Gambar Kek Gula Hangus Resepi Kek Gula Hangus Gula-gula ini sinonim dengan rasa manisnya, dan warnanya hangun tetapi sangat cantik. Ramai orang ramai, ini yang membuat kek ini sangat terkenal, Baiklah, anda yang tidak pernah atau ingin menciipi kek jenis ini, anda boleh cuba menjadikannya sendiri dengan penciptaan anda sendiri, inilah cara membuat dengan resepi penerima gula gula gula. Bahan bahan : 11/2 cawan gula 1 gelas air 11/2 tepung gandum 1/2 cawan minyak goreng 2 butir telur 1 sudu kecil baking soda 2 sudu makan susu pekat manis Cara memasak : Gula gula gula (jangan berkongsi udara) sehingga ditenun. Tutup api dari air 1 bahagian air sebelum perlahan-lahan menghisap gula akan menguap, kira sedikit. Masukkan tepung manis sedikit dan huru-hara sehingga tepung habis. Ambil kandungan minyak, baking soda, susu dan telur. Mixer sehingga seragam sama rata dalam masa 10 minit. Panaskan wap dan masukan dalam kekecewaan dikukus dalam masa 10 minit. The post Resepi Kek Gula Hangus Kukus appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  4. Resepi Kek Coklat Moist Kukus – Itik coklat lembap akan coklat coklat ganache banyak dengan mengiurkan. Coklat basah adalah kegilaan sesiapa sahaja. Tiada yang anda anggap wujud adalah muda atau tua, kaya atau miskin, besar atau kecil. Anda pastinya akan mencintai dan menikmati menjilat jari cawan resipi cawan coklat kukus cawan pucat. Gambar Kek Coklat Moist Kukus Resepi Kek Coklat Moist Kukus Sekarang saya akan berkongsi cara mudah dan tip untuk membuat coklat yang paling lembap dan yang terbaik. Berikut adalah bahan-bahan yang perlu anda berikan untuk membuat masam coklat lembap ini. Sila ambil perhatian bahawa kursus pengajian ini menggunakan kuantiti dan mengukur kelembapan resipi kukus yang paling lazat. Kek coklat lembab bahan-bahan resepi kek coklat moist kukus mat gebu: Bahan yang pertama: Satu (1) cawan serbuk Koko Satu (1) Piala zarah gula Susu segar satu (1) Piala Satu (1) Piala memasak minyak atau marjerin marjerin menjadi cair Setengah cawan (1/2) cuba minum air susu pekat manis Ramuan yang kedua resepi kek coklat moist kukus dalam bekas plastik: Satu (1) dan (1/4) cawan tepung gandum Satu (1) sudu serbuk penaik Satu (1) sudu bicarbonate of soda Empat (4) biji telur Satu (1) sudu esen berperisa vanila Cara untuk menyediakan coklat coklat yang lembap. Campurkan terlebih dahulu keju resepi kelabu yang dikukus: Campurkan semua bahan pertama, iaitu gula, susu segar, cuba minum susu pekat, marjerin ke dalam periuk. Masak semua bahan supaya cecair larut larut menggunakan haba yang rendah dan perlahan dalam keadaan yang begitu lewat oleh kes itu. Campuran keduanya: Campur dan ayakan kedua bahan tepung, serbuk coco, serbuk naik dan bikarbonat soda dengan resipi lembab coklat yang dikukus tanpa telur. Kemudian, bawa 4 telur yang disediakan untuk melanda. Telur itu gemetar. Lebih kurang dalam masa 5 minit dari jenis makan pada telur. Tiga resipi coklat lembap yang dikukus azlita: Masukkan resipi sos lembab yang lembab yang dikukus dengan chef zubaidah yang pertama dicampur dengan telur yang telah dipukul bunga. Pastikan anda mencampurinya dengan perkataan. Kemudian, masukkan campuran kedua-dua dengan campuran ketiga. Campurkan kedua-dua campuran secara beransur-ansur dan Gaul rata dan hormati. Pastikan anda mencampurinya dengan perkataan dan bukan bekuan. Kemudian masukkan campuran secara beransur-ansur tepung, bubuk koko, serbuk naik dan bikarbonat soda. Adun dan gabungannya adalah baik dan tidak berkumpul. Menyediakan steamer dan marjerin penyapu di dalam hidangan. Tambah campuran coklat lembap kepada hidangan yang semakin meningkat. Pastikan air mendidih hanya masukkan kuali penaik yang mengandungi adunan coklat yang lembap yang anda katakan. Termasuk lembaran yang dibangkitkan dengan aci aluminium, ini adalah untuk memastikan tiada air telah menyentuh badan anda semasa menguap. Kemudian, stimkan coklat lembap selama 1 jam. The post Resepi Kek Coklat Moist Kukus Sukatan Cawan appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  5. Orang Dapur

    Resepi Kuey Teow Goreng Basah

    Resepi Kuey Teow Goreng – Kali ini saya menyediakan Gaya Memasak Kek Cina dengan sepotong tendangan promosi Teow Goreng Cake yang diberikan oleh Ghaz, kawan sahabat saya. Sudah cukup lama untuk membuat kuih goreng dan cari juga mencari sejenis kuali kulikari Cina yang digunakan untuk menggoreng goreng. Gambar Kuey Teow Goreng Mengikuti apa yang dibaca dari blog Kak Jee, ia bukanlah periuk memasak tetapi juga harus menggunakan dapur gas bertenaga tinggi untuk menghasilkan kuih goreng yang lazat seperti yang dihasilkan di kedai-kedai outlet yang menjual kue panggang goreng. Sesungguhnya saya sangat menyukai Cookie Fried Cookie Chineese dibandingkan dengan Teow Char Kue yang dibanjiri. Kek teow goreng menggunakan kicap ini sangat lazat. Singkatnya dengan kek tudung saya yang Tasty, sesiapa sahaja boleh membekalkan kek cookie kek cina gaya mereka sendiri di rumah seperti yang dihidangkan di restoran terkemuka. Bukan hanya lazat tetapi sangat mudah. Sekiranya anda ingin mengetahui betapa mudah dan enaknya, dapatkan Kake Teow Goreng My Tasty hari ini. Resepi Kuey Teow Goreng Chef My Tasty menyampaikan resepi kek teh yang digoreng dengan cara menyediakan sekali. Sekiranya anda mahu pedas, masa yang dihidangkan serbuk sedikit serbuk lada putih tetapi saya meletakkan sos adunan goreng pinggan beras. Saya telah memproses resepi berikut cara Kak Jee yang lebih lengkap dengan api kecil dan jumlah yang sangat besar. Jom kami resepi belukar di bawah. Bahan bahan : 1 genggam kue teow halus 2 ulas bawang putih – cincang halus 2-3 ekor udang 1 sudu besar sambal tumis * – saya tambah 1 sudu besar isi kerang rebus – ikut suka Daun kucai – potong 2 inci panjang Taugeh 1 biji telur 2 sudu besar kicap kue teow goreng My Tasty 2 sudu besar minyak masak * resepi asal – tabur serbuk lada putih semasa dihidang, jika suka pedas Cara memasak : Panaskan minyak masak dalam kawah. Masukkan bawang putih yang dicincang, diikuti oleh udang. Kacau. Setelah udang dimasak, ketepikan, masukkan telur dan tahan api supaya telur hampir matang, telur baru yang merosakkan. Mengekalkan api dan letakkan kek teh, sos saut, kucai dan kek teow. Apabila semua bahan dimasukkan, api baru dibakar. Kelajuan pantas, kacau sehingga ke tahap. Akhirnya membuang tahugeh dan kandungan cangkangnya. Golek golek sikit dalam kira-kira ½ minit sahaja. Jangan masak terlalu lama, taugeh hilang kemudian. Tutup api dan bersedia untuk menghadapi. Hidangan dengan cili api percikan dan sos / nampla campuran ikan. The post Resepi Kuey Teow Goreng Basah appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  6. Orang Dapur

    Resepi Bubur Kacang Hijau Durian

    Resepi Bubur Kacang Hijau Durian – Dah lama betul saya tak memasak bubur kacang hijau ni. Since esok cuti sempena hari Wilayah, saya memasak bubur kacang hijau yang kacang nya saya beli minggu lepas. Kebetulan pula, masih ada durian yang di simpan dalam freezer. Makan pulak dengan roti gardenia, wow sedap gitu. Gambar Bubur Kacang Hijau Durian Kini baru saya tahu, kalau bubur yang cantik, mesti tak mahu pecah minyak. Masa balik Kelantan baru ni, kakak ada sediakan bubur kacang hijau sebagai pencuci mulut untuk majlis kenduri kahwin. Jadi Kak Nik Bidah sepupu yang dok mengacau bubur kacang dalam periuk tu memberi tips memasak bubur kacang hijau tadi. Resepi Bubur Kacang Hijau Durian Selama ini saya fikir bubur tu perlu dimasak lama lama sampai permukaannya nampak berminyak. Itulah, semakin banyak yang kita belajar, semakin banyak yang kita tak tahu rupanya. Itu sebab kena belajar seumur hidup dan bertanya dengan mereka yang pakar. Jom lah, kita layan resepi bubur kacang hijau saya … Bahan bahan : 3 cawan kacang hijau 1 1/2 keping gula melaka 1 1/2 cawan gula pasir 2 helai daun pandan 2 cawan air 2 cawan santan 4 – 5 ulas durian Garam Cara memasak : Goreng kacang hijau tanpa minyak dalam 4 minit. Kemudian tutup api dan masukkan air untuk direndam dalam 1 jam. Bilas dan rebus sampai empuk. Didihkan air bersama gula pasir, gula melaka dan daun pandan dalam periuk dg api perlahan. Kacau hingga semua gula larut dan tapiskan Dalam periuk lain, rebus kacang hijau sehingga kembang dan empuk Kalau suka, masukkan sagu mata ikan. Masukkan pula cairan gula tadi dan isi durian. Kacau rata rata dalam 10 minit dengan api perlahan Masuk pula santan dan kacau lagi hingga sebati dalam 5 minit sahaja supaya tak pecah minyak. rasa kemanisan dan angkat Hidangkan bersama teh O, tentu sedap sekali. Kami cicah dengan roti gardenia Bubur Kacang Hijau Dengan Durian Yang Sedap Enjoy … The post Resepi Bubur Kacang Hijau Durian appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  7. Orang Dapur

    Resepi Pulut Mangga Sedap

    Resepi Pulut Mangga – asalnya makanan ini dari Thailand dan sangat popular di sana, tetapi sekarang anda tidak perlu pergi ke negara ini jika anda ingin merasakan makanan yang enak ini sudah banyak penulis blog yang sudah ada resep kongsikan. Hari ini saya juga ingin berkongsi resipi mangga Thailand, saya harap ia dapat dibuat dalam persaingan untuk kanak-kanak pada masa akan datang. Gambar Pulut Mangga Biasanya, saya makan makanan ini sebagai pencuci mulut kerana ia sangat berselerak jika saya makan sehingga saya tidak menyedari makan banyak. hihihi .. rahasia hidangan ini untuk menjadi lazat adalah gabungan dari pulut yang dimasak dengan baik, rasa santan dan tentu saja buah mangga sudah masak manis.Resipi yang saya cium sangat istimewa kerana saya sangat terpesona dengan rasa makanan ini. Saya masih ingat kali pertama cuba apabila suami saya dan saya pergi ke Thailand. Resepi Pulut Mangga di Thailand pulpa mangga disiram dengan percikan kacang tanah tetapi jika tidak digunakan untuk biji-bijian dalam panggang, mungkin terlalu lama. Saya adalah yang paling keren nak membuat pulut mangga selepas mengingati kesedapan makanan yang saya makan di Bangkok, Thailand. jika anda berada dalam artikel ini pasti anda ingin mencubanya juga betul, jom kami berkhidmat dengan resipi di bawah. Bahan-Bahan : 3 biji mangga manis – potong ikut suka 2 sudu besar minyak – goreng tanpa minyak Pulut Kukus : 3 cawan beras pulut – rendam semalaman atau selama 5 jam 2 helai daun pandan – carikkan 1 cawan santan pekat sedikit gula dan garam Cara memasak : tosskan pulut dari merendam kemudian wap selama lebih kurang 10 – 15 minit selepas mengangkat dan masukkan ke dalam bekas. tuangkan santan yang telah di slang dengan gula dan garam, gaul hingga santan dicampur dengan pulut beras letakkan pulut ke dalam pengukus, kemudian letakkan daun pandan dan dikukus sekali lagi selama lebioh kurang 25 minit atau sehingga dimasak. The post Resepi Pulut Mangga Sedap appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  8. Orang Dapur

    Resepi Sira Pisang Tanduk

    Resepi Sira Pisang Tanduk – Saya menyediakan Pisang Pis pada hari terakhir saya cukup cepat 6. Tahun ini, sudah lama saya terpaksa menghabiskan puasa kerana terdapat banyak aktiviti untuk dimakan di pejabat. Sebaik sahaja dari pegawai, terdapat 2 biji tanduk pisang yang sudah matang. Gambar Sira Pisang Tanduk Resepi Sira Pisang Tanduk Sekiranya dibuat pengat, ia akan menjadi sedikit. Jadi saya segera membuat pisang yang salah. Sira pisang serta-merta disediakan dan ia lebih mudah. Ia adalah antara menu kegemaran saya semasa berbuka puasa. Apa wihihih jih saya basah kuah, memang kegemaran saya. Jom layan resepi dulu. Bahan bahan : 2 biji pisang tanduk 1/2 cawan gula pasir 1/2 sudu kecil garam 6 tangkai bunga cengkih Pewarna kuning telur 3 helai daun pandan Air secukupnya Cara memasak : Potong kapur pisang kapur. Snipe. Air panas dengan daun pandan, gula, garam, bunga cengkeh dan pewarna supaya gula hancur dan hampir mendidih. Masukkan pisang dan kacau rata supaya pisang lembut dan masak. Angkat dan snap. Apabila sejuk, simpan di keranda sejuk. Makan dengan baik apabila ia sejuk. The post Resepi Sira Pisang Tanduk appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  9. Orang Dapur

    Resepi Kek Butter Susu Cair

    Resepi Kek Butter Susu – Resipi mentega adalah jenis prinsip untuk pelbagai jesni kekasan untuk pernikahan majah, hari jadi dan sebagainya, bahannya adalah mentega mentega atau mentega spesia biasa, Anda dapat dengan mudah belajar dalam membuatnya.kerana mudah untuk mendapatkan dan bagaimana membuatnya mudah. selain daripada jenis kek ini mudah didapati di berbagai kedai pilihan anda. Rasakuih ini lembut dan enak ditambah dengan rasa mentega yang begitu dirasakan sehingga anda benar-benar suka. Gambar Kek Butter Susu Resepi Kek Butter Susu resepple kek butter ialah salah satu jenis sponge cake yang lazat tetapi sangat praktikal dan mudah dibuat. Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuatnya sangat baik dan mudah dicari di pasaran. Jika anda adalah salah seorang kekasih mentega dan ingin tahu bagaimana Resipi Bagaimana Membuat resipi lazat tetapi praktikal mentega, berikut adalah resipi cara membuatnya. Bahan Membuat Resipi kek butter : 175 gr tepung terigu Telur 5 butir 200 gram mentega (kami memakai blue band) 200 gr gula pasir 2 sudu makan susu cair Sp 1 sudu makan Cara memasak : Langkah pertama, tekan telur, gula, sp dengan mixer sehingga lembut dan pesanan tidak jatuh. Kemudian turunkan pengadun ke tahap paling rendah dan tuangkan sedikit butir sedikit, 2 susu cair blueberries dan band biru yang telah dicairkan. goncang sehingga merata, kemudian matikan pengadun. Kemudian, tuangkan campuran ke dalam kuali bulat dengan garisan tengah 20cm dan tinggi 7cm, kemudian diratakan. Kemudian Bakar dalam ketuhar dengan suhu 180 darjah Celsius selama kira-kira 25 minit atau sehingga dimasak. The post Resepi Kek Butter Susu Cair appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  10. Orang Dapur

    Resepi Kerabu Sotong Ala Thai

    Resepi Kerabu Sotong – adakah awak suka kink? saya .. saya..hihihi saya dan suami memang penggemar kerabua dan kta kerap beli kat kedai. tetapi jika harganya mahal dan sayangnya membalirkan uang. Sebenarnya kita boleh membuat anda sendiri dan lebih baik untuk membuat hak anda sendiri? kerana sagat mudah dipenuhi dan sangat berbakat.apabila kita bercakap pasal kerabu memang mempunyai pelbagai jenis, saya sendiri sudah berkongsi pelbagai macam resipi kerabu dan apabila anda ingin cuba. Gambar Kerabu Sotong Resepi Kerabu Sotong saya dah cuba semua resepi diatas dan rasanya emmhhhh sangat menyelerakan selera, juga selepas berkahwin berat badan saya naik hingga 20 kg … kerana itu saya cuba berdiet dengan mengurangkan makan yang digoreng dan lebih banyak makan fresh vegetables dan protein dan akhirnya, saya pilih kerabu sebagai menu utama. saya tengok kat cik google dah banyak yang kongsikan resepi kerabu sotong, tapi mungkin resepi yang saya kongsikan ini sedikit berbeza kerana saya buat dengan ala thai, jadi apabila anda ingin cuba resepi ini sila semak resepinya dibawah. Bahan-Bahan : 500 gm sotong – potong dan cuci bersih 3 ulas bawang putih – diketuk 3 biji cili merah – tumbuk kasar 2 sudu besar air asam jawa 2 sudu besar sos ikan 2 biji limau nipis – perah dan ambil airnya, kulit limau jangan dibuang daun ketumbar – hiris kasar 2-3 biji kacang panjang – potong suka hati 2 biji tomato – hiris nipis secubit gula dan garam – sebab sos ikan dah masin Cara Membuat : cincang kura-kura kemudian masukkan ke dalam air untuk mengikis ikan kura-kura segar dan apabila kuntum adalah sedikit hantu boleh angkat (jangan telur suaya terlalu lama menghindari sotong tanah liat) menggabungkan semua ramuan dalam tanda yang sesuai dan slang yang rata, rasa dengan gula dan garam secubit, tetapi ingat jangan terlalu masak garam yang berlebihan kerana ikan sau dah masin. rasa seimbang yang bijak. Slang dan kemudian berkhidmat The post Resepi Kerabu Sotong Ala Thai appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  11. Resepi Pizza Guna Roti Gardenia – Tuberose Gardenia roti Pizza dan Mudah.Sejak dua kanak-kanak Henjak ni saya suka sangat makan pizza … Saya lakukan tidak sejauh mana dia reti nak sangat … Al tidak memahami laa tangan terer perkara mengenai hehehe doh … Tapi akan merasa laa lagu membuat pizza untuk anak -anak suka … Ha aah, saya ingin menjadi cerita untuk membuat roti Gardenia kerana pizza … Gambar Pizza Guna Roti Gardenia Resepi Pizza Guna Roti Gardenia Aku Usha kat Mr Google kerana banyak orang menggunakan roti gardenia bersedia untuk pizza cepat dan mudah … Lagi kerana saya membuat menggunakan resepi … Pizza gardenia roti sedap mudah versi saya adalah sangat sangat senang jer .. Memperdengarkan jadi senang … sedap dan lazat pulak tu .. Sebab tu la bayi banyak melakukan pizza untuk roti gardenia, karena bagaimana kacang jer .. Berjaya mulai la misi saya gardenia membuat pizza roti untuk anak dan rabbani en hubby … Bahan untuk Pizza roti Gardenia : Empat hirisan roti Gardenia Cili sos Sosej Jejari ketam Sos tomato Cheese Hijau Bengal Chile Mayones Cara membuat resepi pizza roti arab : Pada mulanya, Semua direbus sosej dan direbus radiari jika ketam … Aku selalu guna sosej dan direbus jejari ketam … Kalau tidak mau pon lagi sedap … takpe hehehe … Rebus … Potong sosej, ketam kentang goreng, lada belang hijau dan tomato. Susun roti dalam pinggan pastu gardenia kat rub roti dengan sos cili dan sos tomato. Mengaturkan sosej dan juga jejari di pangsapuri sekali ketam … pastu tomato dan lada belang hijau. Kalau taman berasa seperti yang lain Toping boleh meletakkan kerana saya tidak masalah … Tetapi yang ada di dalam peti sejuk kerana kat, saya meletakkan tiada. Saya … Selepas selesai semua cerita cerita tu meletakkan seribu pulau salad penyalinan dan mayon rabbani … Firma meletakkan lapisan sosej dan ketam lagi Nama … Ha lagu jejari aaa mendahului saya seperti susun banyak banyak … Al Dia membuat nota sendiri. Nasib tak akan kedekut hahahaha … Selagi boleh taman, taman kerana laa … Akhir sekali letakkan lagi baik … Keju nanti … Sekeping dapat melihat mele cheese marjerin menjadi lumpur. Ooooo Sedapp … Anda bersedia untuk meletakkan semua Toping kat roti, kat masukkan grill ajaib dan Bakar 10 hingga 15 minit melalui tinggi haba untuk membakar sederhana … Alamak jika dihancurkan la korang roti Hangus … Agak sudah masak, keluarkan dan terus makan lewat tengah malam panas … Lagi sedap … dengan marjerin menjadi melair keju lebur ke dalam tekak gitu … Terasa jalannya sangat baik tanda nunnnnn … Hahahahaha tu la tu … The post Resepi Pizza Guna Roti Gardenia Simple appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  12. Orang Dapur

    Resepi Kuih Tepung Talam Beras

    Resepi Kuih Tepung Talam – Sebenarnya dah lama saya tidak membuat kuih muih setelah disahkan mengalami alergi dengan tepung gandum. Maklumlah banyak kuih yang dibuat dari tepung gandum. Resepi yang saya gunakan ini pun ada menggunakan sedikit tepung gandum. Saya pernah membaca resepi kuih Talam Beras yang menggunakan semata mata tepung beras. Jadi saya rasa kalau ingin menggunakan 1 cawan tepung beras pun boleh. Gambar Kuih Tepung Talam Memang sangat mudah dan cepat menyediakan kuih ini. Tak sampai setengah jam pun. Yang lama adalah kerana menunggu air gula disejukkan. Jadi lain kali ingin membuatnya, boleh buat air gula dulu dan diketepikan sementara kita melakukan kerja kerja lain. Seeloknya dibuat awal pagi untuk hidangan minum petang. Resepi Kuih Tepung Talam Saya telah membuat kesilapan sedikit, sepatutnya lapisan atas di tapis di dalam bekas dan kemudian dituang perlahan tanah ke atas lapisan bawah. Tapi saya teruskan ke atas lapisan bawah. Jadi santannya berbuih membuat permukaan lapisan tidak licin dan cantik. Jom kita tengok resepi yang telah saya olahkan bahasa agar lebih mudah untuk rujukan akan datang. Bahan Lapisan Bawah : 1 cawan tepung beras & tepung gandum (Masukkan 3 sb penuh tepung gandum ke dalam cawan dan penuhkan selebihnya dengan tepung beras) 2 cawan air gula – seperti di bawah Secalit kapur Bahan Air Gula : 158 gram gula merah – 4 ketul gula merah saiz kecil 3 sudu besar gula putih 2 cawan air 1 helai daun pandan Bahan Lapisan Atas : 1 1/2 cawan santan – guna 1 kotak santan dicampur dgn air 1/3 cawan tepung beras – (2 1/2 sudu besar). 1/2 sk garam Cara memasak : Masak semua bahan untuk membuat air gula sehingga mendidih, angkat dan sejukkan. Sukat sebanyak 2 cawan udara gula. Satukan bahan lapisan bawah iaitu 1 cawan tepung, 2 cawan air gula di atas dan sedikit air kapur. Tapis ke dalam loyang yang digris dengan sedikit minyak. Saya guna loyang 10 “jadi kuih agak tipis. Panaskan pengukus sehingga air mendidih. Dikukus lapisan bawah selama 20 minit. Sekiranya terdapat udara atas kukusan, hendaklah buka penutup pengukus dan kukus lagi selama beberapa minit atau dilap dengan dapur tisu. Keluarkan dengan garfu agar adunan atas boleh melekat. Satukan kesemua bahan lapisan atas sehingga sebati dan tapiskan. Kemudian tuang perlahan tanah ke atas bahan bawah agar tidak berbuih. Kukus selama 15 minit lagi. Sama seperti tadi, lapkanlah dengan tuala dapur. Atau buka penutup pengukus dan kukus selama beberapa minit tanpa tutup untuk mengeringkan udara di permukaan. Sejukkan kuih ini terlebih dahulu sehingga benar-benar sejuk sebelum ditebang. Potong menggunakan plastik pisau. Selamat mencuba. The post Resepi Kuih Tepung Talam Beras appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  13. Orang Dapur

    Resepi Mee Hoon Goreng

    Resepi Mee Hoon – Tidak ada gunanya membuang masa berfikir tentang keadaan yang tidak memberikan manafaat ketika mata ditutup. Resepsionis ini telah mengambil masa beberapa dekad dari seorang teman, Chef Jamil yang saya panggil sebagai Chef di Dinar Sun pada masa itu. Gambar Mee Hoon Pada masa itu, hidangan khas ini hanya disajikan di Sun Dinar, tempat makan eksklusif di mana kakitangan diperlukan untuk mengiringi kemahiran mereka. Saya telah mencubanya beberapa kali.Sebelum Chef berhenti, dia telah menyalin rahsia untuk saya. Kemudian saya menyalinnya dalam buku resepi saya. Hari ini, saya berkongsi hati saya dengan semua pembaca saya. Resepi Mee Hoon Jom jika ada anak melihat resepinya. Bahan-bahan tidak terlatih tetapi saya bermain agak sedikit berdasarkan rasa apa yang kami rasa. Sudah tentu Singapura Mee Hoon. Tetapi saya dah membuat mee hoon sedikit musnah. Jadi jangan menyertai jenis yang saya tahu. Bahan Diracik : Kubis Karot Cendawan Telinga Kera Bawang besar Bahan Sos : Kicap cair Ajino moto/serbuk perasa Gula Garam Lea & perrin Sayur Hiasan : Taugeh Daun kuchai 2-3 biji cili merah – hiasan Bawang goreng – hiasan Daun ketumbar – hiasan Bahan Lain : 5 – 6 ulas bawang putih – tumbuk kasar 1 sudu besar cili kisar Ayam/udang 1-2 biji telur Mee hoon – rendam dan celur Cara memasak : Minyak panas dalam kawah dan tumis bawang putih dan cabai kisar. Chaos jadi cili benar-benar masak. Masukkan ayam atau udang. Rasa huru-hara begitu masak, kemudian masukkan mee hoon yang telah dicelur lebih awal. Dicuri lagi. Juga termasuk sayur-sayuran racik, sos, taugeh, dan daun bawang. Ketepikan mee hoon, letakkan sedikit minyak, pecahkan telur dan rata rata. Akhirnya, masukkan perasa dan perhiasan. Sesuaikan rasa. Bersedia untuk berkhidmat. The post Resepi Mee Hoon Goreng appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  14. Orang Dapur

    Resepi Kuih Lompang Gula Merah

    Resepi Kuih Lompang – Saya ke dapur untuk menyediakan Kuih Lompang. Semuanya gara gara teringatkan kuih lompang sedap yang disajikan semasa minum teh di pejabat sehari sebelumnya. Memang lembut dan sihat rasa kemanisan Kuih Lompang Pandan itu. Jadi saya pun, cari resepi lain yang mungkin boleh menghasilkan Kuih lompang sesedap itu. Lagi pulak, saya tak buat apa apa. Gambar Kuih Lompang Resepi Kuih Lompang Sekarang kita tengok chef Hanieliza yang manis dan lembut ini resepi kuih lompang. Tapi tak tahu lah apa puncanya, kerana bahagian tengah masih berair. Mungkinkah kalau udara yang jatuh dari penutup pengukus. Jangan lupa untuk cuba memasak sedap ni di rumah yee. Jom layan resepi di bawah ini dulu. Bahan A : 2 cwn tepung beras 1/2 sudu kecil air kapur (bancuh dan tapis) Sedikit kelapa muda diparut dan digaul dgn sedikit garam Bahan B : 1/2 cwn gula pasir 1/2 cwn gula merah 4 cwn air Cara memasak : Bancuh tepung dengan air kapur. Tuang air gula yang sudah suam ke dalam tepung sambil dikacau rata. Tapis adunan ke dalam bekas. Didihkan udara dalam kukusan. Lumurkan sedikit minyak pada lompang cetakan. Tuang adunan ke dalam acuan kuih lompang sehingga penuh. Kukus selama 25 minit atau sehingga masak. The post Resepi Kuih Lompang Gula Merah appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
  15. Orang Dapur

    Resepi Pulut Durian Kelantan

    Resepi Pulut Durian – Hari ini saya turun ke dapur untuk mengerjakan durian yang dihantar dengan anak saya Ana dan Anis yang membelinya di rumah teman mereka di Kuala Kubu Bharu. Memang hajat hati untuk membuat kuah durian untuk dihantar ke surau. Sebenarnya risau juga untuk memasak dalam kuantiti yang banyak di bulan Ramadhan. Maklumlah kita tidak boleh merasainya. Jadi kena agak agaklah garam gula dsb. Gambar Pulut Durian Resepi Pulut Durian Alhamdulillah, ia menjadi dengan sedap dan kata hubby itu adalah sihat. Setelah siap memasak, kami siap siap untuk berbuka puasa di luar sebagai merayakan Nana. Tapi sayang orang yang akan diraikan pula keluar bersama kawan kawan. Tapi tak apa, kerana makanan di Restoran semuanya sedap sedap. Jom kita tengok resepi yang saya gunakan di bawah. Bahan Kuah Durian : 4 biji buah durian – dapat 2.3 kg 3 pek besar santan pekat 1-2 helai daun pandan 2 senduk makan rata gula pasir 1 sudu kecil garam halus Sedikit air Cara memasak : Satukan semua bahan dalam periuk dan kacau di atas api perlahan sehingga kuah durian mendidih dan menjadi pekat. Apabila mendidih, sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah tutup api. Jika tak suka kuah terlalu pekat, boleh tambah sedikit air panas. Bahan Pulut Durian : 1.2 kg beras pulut susu 1 pek besar santan Sejemput garam kasar 2 helai daun pandan Secubit gula Cara memasak : Rendam beras pulut seketika. Kalau menggunakan susu pulut, tak perlu rendam lama. Masak udara dalam periuk pengukus sehingga mendidih. Masukkan beras pulut dalam loyang pengukus, guntingkan pandan ke atasnya daun. Buat lubang di permukaan dan kukus dalam 20 minit. Satukan santan dan garam. Angkat pulut dan tuangkan ke dalam bekas besar. Masukkan santan dan terus dikacau rata rata. Masukkan semula ke dalam loyang pengukus dan kukus lagi selama 20 minit. Angkat dan taburkan gula secubit untuk menjadikan kami pulut berkilat cantik. Sedia untuk dimakan dengan kuah durian, atau sebagai durian durian atau dengan apa saja sahaja. Nota : Boleh juga gunakan hanya air, jika tidak mahu menggunakan santan. The post Resepi Pulut Durian Kelantan appeared first on MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi. Lihat selanjutnya
×